
- Els usuaris perden una mitjana de 16 articles dia, sobretot DNI, carteres, claus, motxilles, ulleres, diferents carnets, mòbils i paraigües
- El protocol d’actuació establit aconseguix que els amos recuperen el 29,60 % dels seus estris, que és immediat si es tracta d’objectes de valor
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va arreplegar durant l’any passat un total de 5.895 objectes perduts pels usuaris de Metrovalencia. Estes dades suposen que s’obliden 16 objectes de mitjana al dia i 491 per mes, que són guardats com a mínim un mes en les estacions on es custodien i un mes més en les instal·lacions de València Sud, encara que en l’actualitat i a causa dels danys produïts per les inundacions en este lloc s’han traslladat a l’estació de Colón. Transcorregut este període de temps, i si els seus amos no ho han reclamat, s’entreguen a la Policia Local de València.
Els objectes que més apareixen en els metros i tramvies de València i la seua àrea metropolitana són, per orde numèric, DNI (768), carteres i moneders (658), claus (496), motxilles (445), ulleres (284), diferents carnets (passaports, permís de conduir, targeta sanitària…) (265), mòbils (261) i paraigües (64).
Però estos articles no es troben de manera homogènia durant l’any, sinó que existixen èpoques propícies per a perdre determinats objectes. D’esta manera, al desembre i gener, el personal d’FGV troba més targetes bancàries per les compres de Nadal; al març, per les Falles, qualsevol tipus d’objectes; al maig, amb l’arribada del bon temps, les ulleres de sol apareixen en els seients buits, i, a l’octubre, quan el mal temps fa la seua aparició, els paraigües, bufandes i guants han de ser retirats assíduament.
Quant als mesos que més objectes es perden, març, amb 709, encapçala un llistat al qual febrer, amb 595, i gener, amb 584, li secunden en els tres primers llocs. Els seguixen maig, amb 569; octubre, amb 554; abril, amb 548; juliol, amb 524; juny, amb 507; setembre, amb 488; desembre, amb 389; agost, amb 368; i novembre, amb només 60 objectes perduts degut que per la riuada es van suspendre les circulacions de metro i de tramvia les van reprendre de manera parcial a partir del dia 9.
Gràcies als protocols establits per FGV per a la gestió i custòdia d’objectes perduts, la recuperació d’un objecte per part del seu amo durant el període que està registrat en FGV es xifra en un 29,60 %, la qual cosa en 2024 ha suposat 1.745 objectes. El percentatge restant és entregat a la Policia Local de València o traslladat a un punt verd o de reciclatge, si es tracta d’objectes en evident estat de desgast o deterioració.
Quant al temps que es tarda a recuperar un article, varia si existix algun element identificatiu o el client el reclama; si és així, especialment quan es tracta d’un objecte de valor, se sol retirar fins i tot la mateixa jornada de la seua pèrdua.
Procediment a seguir
Les estacions amb Espai del Client (Colón, Xàtiva i Alacant), el Centre d’Atenció del Client de Benimaclet, i els Punt del Client (Àngel Guimerà, Empalme i Mislata) són els punts de lliurament i de recollida per part dels usuaris en una primera fase, abans de ser traslladats a la seu central de València Sud. Lògicament, en els mesos que no va haver-hi servici per les inundacions no es va seguir l’orde establit i Colón ha substituït a València Sud.
Transcorregut un mes, els objectes són arreplegats i portats a una dependència d’FGV per a intentar localitzar al propietari, donar de baixa per al seu reciclatge segons el seu estat o bé entregar-los a l’Oficina d’Objectes Perduts de València transcorregut un altre mes. Es distingixen els objectes de valor per a donar-los un tracte especial en la cadena de custòdia, acompanyant fotografies i utilització de caixa forta.
Els documents oficials (DNI, passaports, etcètera), són entregats a la policia en la major brevetat per a intentar localitzar al seu propietari. Les targetes bancàries són destruïdes a fi de no ser manipulades, evitant riscos innecessaris. La resta d’objectes que permeten localitzar al seu propietari, es realitzen seguiments i xicotetes investigacions per part del personal d’Atenció al Client per a aconseguir entregar-los.
Quant als diners en metàl·lic recollit de carteres, bosses o moneders que no ha sigut recuperats pels seus amos, FGV els entrega a entitats benèfiques per a ajudar a sufragar els seus gastos.
A més, en l’actualitat, FGV col·labora amb l’organització Cors d’Àfrica perquè, una vegada complida la normativa de terminis de l’empresa pública, se’ls entrega roba, llibres infantils, crosses, bastons, joguets, motxilles i un altre tipus d’objectes susceptibles de ser aprofitats per la citada associació.
Objectes sorprenents
A més de la pèrdua d’objectes habituals, com els citats anteriorment, crida l’atenció una sèrie d’articles que costa creure que els usuaris s’obliden, com a bicicletes, crosses, maletes, dosis d’insulina, carros de bebé, barrets, ombrel·les, gorres, càmeres de fotos, disfresses, uniformes de tota mena, botes de seguretat, receptes, medicaments, pantalles, ordinadors i tauletes, neveres portàtils i informes mèdics.
També sorprén que s’obliden dècims de loteria, denúncies de la Guàrdia de Civil i del Jutjat, justificants d’apostes esportives, bitllets de loteries, travesses, llibres electrònics i de paper, cascos de motos, discos de vinils i fins a sabates, aspiradores, bastons de cecs i fins i tot un sac de ciment.