
- El conseller Vicente Martínez Mus ha comprovat l’evolució dels treballs en la seu d’FGV i l’ampliació del pàrquing habilitat per a estes Falles en el bescanviador d’autobusos i metro
- “La prioritat sempre ha sigut recuperar la normalitat del servici de transport en tota la xarxa, però també és necessari aconseguir reconstruir totes les instal·lacions danyades”, ha destacat
El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha visitat les obres de reconstrucció de les instal·lacions de València Sud, seu de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), que van ser devastades per les inundacions del passat 29 d’octubre i per a les quals s’han destinat més de 34 milions d’euros.
“Igual que en la resta de la xarxa afectada, FGV està fent una gran faena amb finalitat d’aconseguir la normalitat al més prompte possible. La prioritat sempre ha sigut recuperar el servici de transport en tota la xarxa, però també és necessari aconseguir reconstruir totes les instal·lacions destruïdes per l’aigua, ja que són totalment necessàries per al normal funcionament de l’empresa en tots els seus àmbits de gestió”, ha destacat el conseller.
“Tenim el compromís d’arribar al 21 de juny amb tota la xarxa de Metrovalencia en funcionament, una vegada completades les actuacions fonamentals en el tram Paiporta-Castelló, on el pont sobre el barranc de Poio juga un paper fonamental”, ha incidit. Per part seua, el titular d’Infraestructures ha destacat que les diferents instal·lacions de València Sud s’obriran també de manera progressiva a partir d’eixa data.
El conjunt d’instal·lacions de València Sud integra les oficines centrals, Lloc de Comandament, tallers i la resta dels edificis auxiliars, com l’oficina d’accés i seguretat, arxiu històric, seus sindicals, servici mèdic o instal·lacions fixes i manteniment.
Treballs previstos
Els treballs de reconstrucció van començar una vegada es van completar les labors prèvies de neteja, desenrunament i retirada de residus que s’han realitzat en el conjunt d’estes instal·lacions. El complex és la seu central d’FGV i acull el Lloc de Comandament, tallers, diferents edificis de manteniment, oficines i l’estació de les Línies 1, 2 i 7.
Per a l’execució d’estos treballs s’han adjudicat diferents contractes per via d’emergència. El primer d’ells afecta a l’edifici principal d’oficines al qual es destinen uns 11 milions d’euros; un segon per al taller d’unitats metro i edificis auxiliars, dotat amb prop de 6 milions de pressupost; i un tercer que supera els 6 milions d’euros i permetrà rehabilitar els complexos d’Operacions, Arxiu històric i Manteniment d’Instal·lacions Fixes i altres locals.
Altres dos contractes, amb un pressupost superior als 11 milions d’euros, tenen com a objectiu la rehabilitació de les instal·lacions, equipament i dotació industrial dels tallers de València Sud, així com l’adquisició de ferramentes i útils de treball per als mateixos tallers i instal·lacions fixes.
De manera paral·lela, FGV treballa des de fa setmanes en la renovació del conjunt de vies d’accés i vies auxiliars de València Sud, al qual es destinen uns 19 milions d’euros i que va permetre el 18 de febrer que els trens de les Línies 1, 2 i 7 pogueren accedir ja a esta estació.
Nou Lloc de Comandament de València Sud
Dins del procés de reconstrucció del conjunt d’instal·lacions de València Sud s’ha inclòs la instal·lació d’un nou Lloc de Comandament que substituirà a l’arrasat per l’aigua en l’edifici principal.
Martínez Mus ha explicat que “el nou centre de control estarà instal·lat en la primera planta de l’edifici principal i comptarà una vegada en servici amb un altre alternatiu que és el que actualment està en funcionament en els tallers de Machado i que ens ha permés prestar servici des d’el mes de desembre passat”.
El Lloc de Comandament és el centre neuràlgic del qual se sustenta tot el trànsit d’una xarxa ferroviària, com és el cas de Metrovalencia. Des d’esta instal·lació no sols es regula i gestiona la circulació, sinó que també es controlen les subestacions elèctriques, catenàries i instal·lacions de les estacions, així com tots els sistemes d’atenció al viatger i la central operativa de seguretat ciutadana.
Juntament amb l’edifici d’oficines principal s’ha previst rehabilitar els diferents locals, com la garita d’accés; menjador; servici mèdic; despatxos sindicals; aules de formació; vestuaris; planta baixa de tallers; oficines d’operacions i seguretat; i Arxiu Històric. Una altra part especialment danyada del complex de València Sud han sigut les dependències que alberguen oficines, tallers, zones d’emmagatzematge i vestuaris dels diferents servicis de manteniment.
De la mateixa manera, el desbordament del barranc va arribar a inundar i inutilitzar l’equipament, la maquinària, les ferramentes i materials de recanvi del taller destinat al material mòbil a València Sud, sense els quals es fa absolutament inviable prestar el servici ferroviari.
Dispositiu de Falles
Com a part dels treballs que es realitzen a València Sud, en les últimes setmanes, una vegada oberta l’estació provisional amb accés a les Línia 1, 2 i 7 de Metrovalencia i connexió amb els autobusos de Paiporta i Picanya, s’ha anat ampliant la zona destinada a aparcament, de manera que en Falles comptarà amb prop de 600 places disponibles.
Igual que s’ha fet en anys anteriors, la Generalitat ha programat per a estos dies un pla especial de servicis per a Metrovalencia, Metrobús i servicis alternatius d’autobús, amb l’objectiu de facilitar la mobilitat durant estes festes amb reforços de freqüències i horaris nocturns. Estos tres mitjans de transports funcionaran de manera coordinada i durant les nits del 15 al 19 de març.
D’esta manera, des de la nit del 15 de març fins a l’inici del servici del dia 20, tant Metrovalencia com els autobusos substitutius circularan de manera ininterrompuda durant 120 hores, amb freqüències ajustades a la demanda en els esdeveniments més concorreguts. A més, s’oferiran servicis addicionals de Metrobús per a atendre les necessitats de les activitats de les Falles de 2025.